André Kohout: Love Island 2 jako továrna na influencery?
Konečně je to za námi! Teda aspoň tak to vnímám já, protože mi tahle reality show úplně nevoní a popravdě jsem ji ani nesledoval, až na pár desítek minut napříč díly. Proč teda o tom píšu? Podobné reality shows totiž produkují nové influencery, které můžete využít pro svou spolupráci. Ale je to vlastně vůbec dobrý nápad? A jak se měnily počty followers u účastníků v průběhu jednotlivých dílů?
WTF is Love Island?
Nejprve pro ty, kteří netuší, co je to vlastně ten Love Island. Jde o realitní show, kde zavřou 10 účastníků na 3 měsíce do vily na Kanárských ostrovech. Tam se je organizátoři snaží spárovat a dostávat do diskomfortních situací.
Aby to bylo vizuálně atraktivní, většinu času tráví všichni v plavkách. Stejně jako u ostatních reality shows, musí i zde účastníci plnit spoustu úkolů. Zároveň nikdo z nich nemá přístup k telefonu a internetu, takže pokud jsou účastníci během show na sítích aktivní, spravuje jim sítě někdo jiný.
Love Island 2 a influencer marketing
V České republice se pohybují tisíce influencerů. Některé zdroje uvádí 1 000+, další 2 000+ a některé dokonce 4 000+. Já osobně jich "znám" něco přes 500 a jejich původ je opravdu různorodý. Někteří se staly influencery díky šoubyznysu, někteří díky TikToku, někteří právě díky reality show.
Co ale ukázala historie těchto reality shows, je fakt, že spoustu tady těch rádoby hvězdiček velmi brzy vyhasne. Potvrdilo se to například již ve Svatbě na první pohled.
Pojďme ale k Love Islandu 2, kde mám k dispozici relevantní data. Do soutěže nastoupila řada "hotových" influencerů, například modelek. Zde narážíme již na první problém, protože tito lidé šli do soutěže s již nějakým počtem followers. Někteří z nich měli dokonce nakoupené followers nebo hodně málo aktivní publikum.
Hana Dědková
Například Hana Dědková měla při nástupu do show 34k followers, ale její posty nedosahovaly ani 1.000 likes, což je prostě málo.
Dříve mezi specialisty kolovala hranice engagementu 10 %. Samozřejmě, že tohle procento klesá, hlavně u vyšších čísel, ale vzhledem k tomu, že tato data jsou z doby, kdy se pravidelně objevovala na TV obrazovkách, musely být ty dosahy sakra vysoké. A pokud byl počet likes u fotky v průměru 1.000, tak se to, myslím, publiku nejspíš moc nelíbilo - a to přece značky nechtějí.
Tento trend můžete sledovat i nyní po show. Ač se neumístila, měla přes 76k followers (dne 14. 11. 2022) a její dosahy se sice zvedly, ale stále jsme na nějakých 5 %. To je sice lepší než původní necelá 3 %, ale i tak je to "na pováženou". Aktuálně má Hana Dědková 101k followers (dne 29.3.2023).
Zdroj grafu: André Kohout. Profil pravidelně sledoval a zapisoval si data.
"Aktuální čísla se určitě zlepšila. Největší dosahy mají fotky, kde je Hana zpravidla polonahá. Třeba při spolupráci s výrobcem plavek by to možná mohlo mít nějaký přínos. Nicméně všichni dokážeme odhadnout, jakou cílovou skupinu takové fotky osloví. A o její relevantnosti bychom pak mohli diskutovat."
Vývoj followers účastníků reality show Love Island 2
Od začátku reality show jsem si evidoval počty sledujících – ano, z mých článků víte, že to není jediná metrika, o kterou se opírat, ale pro tento článek to stačí. Mezi účastníci byli lidé, kteří se již dali považovat za influencery. Naopak jiní se jimi teprve stali. Byla to výhoda? Nebo to bylo spíš horší?
Takovou zajímavostí je, že počet followers se u daného účastníka výrazněji zvedl v momentě, co musel splnit úkol související se striptýzem.
Podle dat, které sdílel na svém LinkedInu Milan Polák (CEO Zoot), jež se Zootem Love Island 2 podporoval, si aplikaci Love Island stáhlo více než 380 000 lidí. V aplikaci bylo možné provádět různá hlasování, kterých se někdy zúčastnilo až 280 000 lidí.
Natálie Kočendová měla nejvyšší nárůst followers
Nejvyšší nárůst počtu followers zaznamenala Natálie Kočendová. Ta ale do soutěže vstoupila se 100k followers. Získat nové followers tak pro ni bylo snazší než u jiných účastníků.
Influencer z nebe nespadl. Nebo jo?
Přijde mi, že se tyto reality shows se vytvářejí krom zábavy pro diváky i kvůli "masové výrobě" influencerů. Není překvapením, že tvůrci už před nástupem do show využívají specialisty, kteří učí účastníky, jak se sociálními sítěmi pracovat.
Také si následně účtují provize z dalších spoluprací (ehm, třeba jako Česká Miss?). Zároveň mi moc nedává smysl, že oficiální profily reality shows či TV stanice, které shows vysílají, své účastníky v průběhu neoznačují. Možná, aby to na první dobrou vypadalo neúčelově?
Co to ale znamená pro vás a vaše firmy v momentě, kdy s influencery chcete spolupracovat?
Stejně jako jsem uváděl již v některých mých dřívějších článcích, počet followers by pro vás neměl být jediným měřítkem.
Pokud budete chtít využít některého z influencerů z takové reality show pro svou kampaň, jednak pečlivě vybírejte, abyste nešlápli vedle, a jednak to udělejte co nejdříve. Zájem o tyto lidi ze strany publika až na výjimky velmi brzy vyhasne.
Autor: André Kohout
Foto: Dmitriy Ganin, Pexels
Zpracovala: Andrea Ježková